onsdag 6. november 2013

Mari tester: Hurtigruter

Om du tror på et liv her på bloggen, så kan det se ut som vi har gjennomført en vellykket resuscitering. Det er jo ikke det at Randi og jeg har lite å skrive om, vi er nok bare litt distraherte og har skrivesperre begge to. I løpet av de 2 månedene vi har vært i distrikt har vi jo faktisk hatt flere legevakter, vært på besøk hos hverandre og hatt/dratt på besøk til andre.

I et par av disse anledningene har jeg fått æren av å teste Hurtigruten*. Jeg begynner faktisk å bli litt bereist på den, om jeg får si det selv.

Dermed er det tid for en evaluering av de ulike skipene. På seks turer har jeg fått testet 5 forskjellige skip, skuffelsen var stor da tur nummer 6 var med et skip jeg hadde seilt med før. Jeg hadde håpet på å få testet alle (men da blir det mye tur på meg), slik at jeg kunne "runde" hurtigrutene, akkurat som jeg holder på å "runde" flyplasser i Finnmark (mangler bare Hasvik, egen test følger).

Strekninger jeg har testet

Jeg har seilt:
 Kjøllefjord - Honningsvåg med MS Nordlys
 Honningsvåg - Kjøllefjord med MS Nordnorge
 Kjøllefjord - Hammerfest med MS Vesterålen
 Hammerfest - Kjøllefjord med MS Polarlys
 Kjøllefjord - Havøysund med MS Midnatsol
 Havøysund - Kjøllefjord med MS Nordnorge

Litt generelt om å ta Hurtigruta

For det første preges testen i noen grad av sovekomfort uten lugar. Dette fordi jeg har tatt Hurtigruta på (relativt sett) korte strekninger som innebærer at billigste alternativ er uten lugar. I tillegg går sørgående (eller vestgående om du vil) båt herfra klokka 03.30, som gjør at jeg i hvertfall bryr meg om lite annet enn soving og hvordan morgen kaffen smaker.

For det andre er det svindyrt å spise på hurtigruta, særlig om du ikke er i form til å virkelig utnytte buffeen, ergo har matinntaket ikke stått i fokus.

Tredje på agendaen er at jeg ikke har testet fasiliteter i stor grad utover toalettene og kafeene/oppholdsrom. Litt grunnet økonomi, litt grunnet tidspunkt på døgnet og litt grunnet pakkemessige utfordringer.

Fjerde punkt på lista over ting som spiller inn er at jeg på retur får ca. 3 timers opphold i Honningsvåg uansett. Det betyr at jeg i praksis har vært i Honningsvåg 5 ganger i løpet av 2 måneder. Honningsvåg er ikke SÅ spennende.

Ms Nordnorge i fart.

Kjendis-skipet, jeg siterer hjemmesiden: "Skipet er blitt en nasjonal kjendis etter at hun var hovedarena for NRK sin storsatsing Hurtigruten Minutt for Minutt. I fem og et halvt døgn, eller 8040 minutter viste NRK2 hennes seiling nordover mot Kirkenes fra Bergen. 3,2 millioner seere kunne se henne seile nordover og samtidig lage folkefest der hun kom."

Så hva har jeg å si om Frk. Nordnorge?

Vel, det er dempet belysning i panorama avdelingen, som har gjort denne til den enkleste å sovne i. Sofaene er også ikke utelukkende S-formet, noe som er positivt, i tillegg har frøkna de mest behagelige stolene. 

Kafé-prisen er stiv her også, men siden jeg var invitert på frokost sammen mine kollegaer, trengte jeg ikke bruke den. Negativt to er at panorama rommet blir fryktelig kjølig på natten, ta med pledd!

Edit: Ta alltid med pledd om du tar hurtigruten uten lugar etter kl.01.00



Vinterseiling MS Nordlys

Er en ganske svær båt. De skryter av lyst interiør og behagelige sittegrupper på sine hjemmesider. Som de fleste av hurtigrutene har den en panorama lounge på øverste dekk, dekk 7, der man kan nyte utsikten langs turen. 

Fordeler med MS Nordlys:
- Lenestoler man kan lene seg litt bakover i da man kan støtte beina langs vinduene (ikke alle rutene har det)
- Fine toaletter, med knagg
- Greie sofaer å sove på, selv om de har litt vinkel

Ulemper:
- Tunge dører inn og ut av toalettet, noe som gjør at du risikerer å velte osteoporotiske tyske/amerikanske turister
- Dyr kafé, eksempelvis for vaffel, kaffe og yoghurt ca. 110 kr (men det gjelder alle båtene)

MS Vesterålen

Vesterålen er mindre og eldre enn de to overnevnte, men hun vinner på sjarmen og følelsen av autensitet.

Ettersom jeg var et hakk trøtt, og to hakk vindskeiv da jeg gikk på er det uklart om mitt sovested var det beste, men jeg fant en lounge/bar som hadde skinnsofaer i grei størrelse, litt utsikt og faktisk god varme.

Negative var bråkete selskap (som fant samme plass, ergo ikke så stort utvalg?), men de fikk heldigvis kjeft for å drikke medbragt (FY-FY! Fullt mulig å spise medbragt smågodt, men større ting er verre) og ble stille.

MS POLARLYS
MS Polarlys bakker ut fra havn i Stamsund

Nok et stort skip med panorama lounge, stolene er ikke så behagelige der, men sofaene er ålreite for en morgenlur. Avreise fra Hammerfest 06.45 etter en kveld med herlig rødvinsprat hos Ina var ikke helt ideelt. Turister står også opp overraskende tidlig, og dermed hadde jeg selskap fra de første var ferdig med frokost rundt 7.30. Tyskerne er helt klart glade i panorama.
Heldigvis er de også et ganske stille folkeferd i morgentimene, så jeg sov ganske godt fram til Havøysund i hvertfall. Av en eller annen grunn syns jeg denne hadde bedre kaffe, men det kan skyldes rødvinen.

MS MIDNATSOL
Midnatsol i motlys

Nok en tv-stjerne, som skipet i serien Hurtigruten 365. Hun er fryktelig fancy innvendig, men sliter også med tunge toalettdører. Åpne løsninger gjør at hun opplevdes som mer støyende, men hun kompanserer med mye vinduer for utsikt (2 etasjers panorama lounge) og bibliotek.
Sofaene i panorama loungen er dog litt vanskeligere å sove på da de ligger rett under spotlights som er på hele natta. Helt klart et skip som egner seg bedre om du går ombord på dagtid framfor kl.03.00

Generelle betrakninger

Hurtigruten er et artig fenomen, har du en god dag kommer du lett i prat med britiske turister eller blide tyskere. Vil du sitte for deg selv å lese blader eller bøker, får du som regel gjøre det ganske uforstyrret.
Det særeste fenomenet er vel de som kommer på i Honningsvåg for å "gå på kafé" på Hurtigruta, et fenomen på stans som er av lenger varighet. Hvorfor man er så glad i dyr kaffe, øl eller kake er meg fortsatt et mysterium.

Jeg er også fascinert av at bildene av Kong Harald og Dronning Sonja henger rundt omkring på de ulike skipene, og at det ikke er samme plass. 

Betjeningen og mannskapet er blide, hyggelige og serviceinnstilte, bare skryt til dem. De kan til og med forsøke å skru opp varmen litt for deg.

Fordi det har blitt litt mange stopp i Honningsvåg er jeg litt lei, men blir man på skipet og setter seg strategisk får man god underholdning av å iaktta mannskapet under brann- og redningsøvelsen. Litt slitsomme sirener, men bra skuespill - særlig av markørene.

I tillegg er ikke eplekaka som de serverer med kakaoen etter avreise Honningsvåg så verst, men for 50kr for komboen skulle jeg gjerne hatt litt mer enn en eplebit med litt deig. Ved passering av Finnkirka er det gratis smaksprøve på buljong av noe slag (de kaller det tradisjonelt) og det er jo kjekt før man skal bære baggasje nedover Strandveien i 10 minutter.

Oppsummering

Hurtigruten er verdt en tur, men er vel generelt et litt upraktisk transportmiddel dersom man har lite tid og/eller lite tålmodighet. er du derimot glad i smalltalk med turister og en god bok er lengre distanser med hurtigruta ikke et problem, så sant du har råd til å betale for maten.

* Jeg har ikke mottatt noen form for sponsing fra Hurtigruten. Den eneste turen jeg ikke betalte selv, betalte jobben for da det var i sammenheng med turnusveiledning. Dersom Hurtigruten skulle ha lyst til å sponse fremtidige turer er det bare å ta kontakt...
**All informasjon er hentet fra hurtigruten.no, det samme er bildene med unntak av mitt nye samlerobjekt,meningene er mine egne.



1 kommentar:

  1. Tester Polarlys og Richard With på vei til turnuskurs nå, og tester middag og lugar. Så kan evt lage en oppfølgersak :)

    SvarSlett